Potápění v Chorvatsku

Vraky

Vraky v okolí Puly

Na vraky se vyjíždí lodí (pro 12 osob) od ostrova Veruda (mimo vraku B. Gautsch, na který se jezdí od potápěčského centra v kempu Indija. Cesta trvá od 25 min (Golub) do cca 1,5 hod (Hans Schmidt…). Na všech vracích je sestupové lano, kde lze bez problému absolvovat dekompresní zastávky.

Vis – potopen za komických až dramatických okolností 22.5.2016  🙂 osobní loď bývalého prezidenta Jugoslávie Tita zaslouženě odpočívá v hloubce kolem 30 m naproti zátoce nedaleko polostrova Kamenjak. Přibyla nám i Vám nová velmi atraktivní lokalita. Podrobnosti později zde můžete sledovat video záznam z potopení:

 

Vis – technické údaje

Výtlak: 594 / 662 t (prázdná/plná)

Rozměry: 57,20 × 8,75 × 3,95 m

Motor: diesel, 2 × 717 kW

Rychlost: 12,3 /16,6 uzlů (cestovní/maximální)

Počet členů posádky: 70

Stavební materiál: ocel

Hodinová spotřeba paliva: 125 / 436 kg (cestovní/maximální)

Výzbroj:

čtyřhlavňový protiletadlový kanon M-75 20/IV mm na přídi

2x protiletadlový kanón M71 20mm

2x raketomet  IV lanser MTU-4 pro 12 raket Strella-2M

Zde již přinášíme pár fotek z ponorů na novém vraku Vis

Baron Gautsch – potopen v roce 1914

Hloubka maximální 39 m, minimální 28 m

Délka 89 m, Šířka 11,5 m

Výletní rakouský parník byl postaven v roce 1908 a potopil se po najetí na minu v roce 1914 při převozu rodin rakouských důstojníků (z Boky Kotorské a Malého Lošinu) do Terstu. Kapitán si zkracoval cestu blízko pobřeží a najel na rakouskou minu těsně po jejím položení 9 námořních min od Rovině. Vrak – památník početných civilních obětí je pod správou min. kultury Chorvatska a potápění zde podléhá zvláštnímu režimu (poplatek a registrace). Vrak leží na dně palubami nahoru a vnitřek lodi je dobře přístupný. Nejatraktivnější, ale i nejdražší vrak severního jadranu.

Hans Schmidt  – potopen 23.1.1943 po najetí na hlubinou minu

Hloubka maximální 43 m, minimální 35 m

Délka 99 m, šířka 11,5 m

Vrak lodi byl dříve známý jako Istria, protože původní jméno lodi nebylo známo. Loď byla postavena v roce 1920 v Holandsku pod jménem Albireo, ale následující němečtí majitelé ji přejmenovali.

Po najetí na podvodní minu a výbuchu 23. Ledna 1943 se loď rozdělila na 2 části a potopila se. Při poslední cestě převážela munici a jiný armádní materiál. Zajímavá je na vraku (mimo jiné) kotva speciální konstrukce. Celý vrak včetně vnitřních částí lodi je dobře dostupný a je druhým nejatraktivnějším vrakem severního jadranu.

Varese – potopen v roce 1915 po najetí na minu

Hloubka maximální 42 m, minimální 33 m

Délka 60 m, šířka 9 m

Italská obchodní loď převážela náklad z Terstu do Tunisu a špatném počasí v Severním Jadranu se chtěla ukrýt v přístavu. Po najetí na minu se potopila na současné pozici. Dobře přístupná i vnitřní část vraku.

John Gilmore – potopen roku 1914 jako první loď I.světové války

Hloubka maximální 44 m, minimální 36 m

Délka 50 m, šířka 8 m

Nákladní loď, jejíž pravé jméno není známé vzhledem k tomu, že několikrát měnila majitele. Jméno dostal vrak podle výrobce motorů, které byly v lodi použity. Dobře přístupný vnitřek lodi.

Josephine – potopena roku 1914

Hloubka maximální 43 m, minimální 36 m

Délka 61 m, šířka 8 m

Nákladní parník rakousko-uherského loďstva byl postaven v roce 1864 a potopil se o 50 let později cestou do Terstu, když najel na minu. Přední část lodi se silným výbuchem oddělila a leží opodál. Vrak místy pokrývají rybářské sítě. Vrak leží na dně palubou nahoru a vnitřek je přístupný v několika částech.

Draga – potopena v roce 1960 ve špatném počasí

Hloubka maximální 37 m, minimální 34 m

Délka 25 m, šířka 6 m

Nákladní loď pro těžbu písku z mořského dna se potopila s nákladem za špatného počasí. Vrak je bohatě zarybněný a trvalými obyvateli zde jsou úhořovci, škorpíny, humři, sepie, chobotnice a řada dalších druhů mořské fauny a flóry.

Flamingo – potopena v roce 1914

Hloubka maximální 45 m, minimální 42 m

Délka 22 m, Šířka 4,8 m

Italský torpédoborec vyzbrojený 2 torpédy v přední části byl postaven v roce 1889 a potopíš se po najetí na jednu z vlastních min ve velkých vlnách. Záchranný člun spuštěný na vodu se též brzy potopil. Vrak je útočištěm pro množství ryb a korýšů.

Luana – potopena v roce 1943

Hloubka maximální 48 m, minimální 38 m

Délka 70 m, šířka 11,5 m

Při pravidelné plavbě v průběhu 2.světové války najela na minu a potopila se. Vrak leží palubou nahoru a vzhledem k hloubce je přístupný jen pro zkušené potápěče.

Golub – potopen v roce 2012

Hloubka maximální 42 m, minimální 30 m

Délka – 20 m, šířka 5 m

Rybářská loď byla potopena po kolizi s italskou nákladní lodí za špatné viditelnosti. Zachované stožáry a lanoví. Částečně přístupný vnitřek lodi. Vrak je úkrytem pro množství ryb a korýšů. Snadno dostupný ve vzdálenosti jen 4 nm od ostrova Veruda (25-30 min)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

%d blogerům se to líbí:
Domácí fitness steppery pro trénování